Pastorn

paretHenrikssonGustaf och Maria Henriksson flyttade till Strömstad hösten 2011 för att ta sig an att leda dåvarande Pingstkyrkan Saron. De såg framför sig en folklig och varm gemenskap med evangeliet i centrum – en kyrka med låg tröskel och samtidigt ett pulserande center av Guds nåd och Guds sanning. Det är just det evangeliet om Jesus är. Sommaren 2012 tog församlingen namnet Västkustkyrkan, som en markering för att vända blad och ta sig an en ny framtid.

Gustaf har tidigare arbetat inom detaljhandel, i servicesektorn, och som missionär  i Afrika. Han har läst bibel- och ledarskola ett år och teologi fyra år på Göteborgs Universitet. Gustaf har varit involverad i kristet ledarskap sedan gymnasietiden och han har rest och predikat sedan övre tonåren. 2009 debuterade han som författare på fd. Gospel Media, numera Sjöbergs förlag. Han är hösten 2016 aktuell med en bok om gudstro och yrkesliv – Gud och mitt jobb – som ges ut av Livets Ords förlag. Gustaf är passionerad för att kommunicera evangelium så att nutidsmänniskan förstår det och ser sitt liv i ljuset av det. Han söker i sitt arbete som pastor arbeta primärt med detta och med utveckling av kristna ledare.

Gustaf och Maria firade nyligen 10 års jubileum som gifta. De har barnen Levi, Lydia, Lukas och Leiah tillsammans. Maria är just nu mammledig från PwC Strömstad, där hon annars arbetar som skattekonsult.

 

1 kommentar

  1. Martin Johansson - februari 19, 2017

    Hej!

    Har ni någon mansgrupp i kyrkan?

    Jag har hittat, inte uppfunnit, ett koncept som fungerar och inte kräver någon expertis, bara en grupp män som vill växa tillsammans i Kristus.

    Jag är, Martin Johansson andrepastor i församlingen Ordet i Munkedal och orsaken till denna fråga och erbjudandet att hjälpa till att starta en mansgrupp hos er är: Herren har under några år dragit mig i denna riktningen och öppnat mina ögon för hus samhället (och ibland kyrkan) vill ta bort dom maskulina dragen för att dom skapar så mycket problem, misshandel, våldteckt mm. Men Guds tanke är att vi skall växa som män och använda det Gud lagt ner i oss till att hitta vår plats i våra liv, i de relationer som vi har (familj, äktenskap), våra församlingar och samhälle.

    Pröva detta och hör av dig om du vill ha mer info.
    Jag kommer inte att ta betalt, inte dra någon till en ministry utan min passion är att alla skall hitta sin identitet i Kristus

    Martin Johansson
    mail:
    Tel:072-7251235

    Gud är med er
    Martin

Kommentera