När går du in i “standby”-läge?

Det sägs att vi människor utsätts för någonstans mellan 5000 -7000 reklamintryck på en dag. Vet inte helt om det stämmer, men jag hörde någon som sa att ett nummer av DN innefåller mer information än vad en människa under medeltiden fick ta emot under hela sitt liv. Lägg där till Twitter, Facebookstatusar i all oändlighet, mail, sms och ovanpå detta en ständig mobil uppkoppling som följer dig ända in i sovrummet eller på toaletten. Vad gör detta med dig i längden? Är du en av dem som okritiskt sväljer denna livsstil utan reflektion? Eller inser du fakta: vi människor behöver space mer än någonsin tidigare. Själen utarmas annars, töms på kraft och glädje. För att inte tala om den påverkan som utövas på oss hela tiden. Har du tänkt på att inget av dessa 5000+ budskap är slumpartade och meningslösa. Alla är de omsorgsfullt designade för suggestion; de ska påverka dig och skapa köpsug, känslor av behov. Du vandrar tanklöst i gallerian och så plötsligt – “DET DÄR VILL JAG HA. JAG BEHÖVER DET VERKLIGEN. TILLS NU VISSTE JAG INTE ATT DET EXISTERADE, MEN NU VET JAG ATT JAG BEHÖVER DET.” Hm….vart kom det ifrån???

Här kan du klicka dig in på ett mycket intressant youtube klipp om subliminal marknadsföring, dvs. hur vi människor påverkas i det undermedvetna av saker vi ser och hör. Se och bli förskräckt – och förändrad.

Det som är svårt när man springer i informations- och höghastighetssamhällets ekorrhjul är att man inte känner efter. Man vågar inte stanna, man är rädd för tystnaden. Man tror sig inte vara stressad för man känner ingen stress. Man tror sig inte vara pressad för det är ju så roligt. Arbetet är roligt, så varför ska jag begränsa det. Angående utbrändheten som bitit sig fast som en folksjukdom påpekar stressforskare att det inte beror på att vi jobbar för hårt, utan snarare att vi aldrig slutar jobba. I dagens samhälle kan de flesta av oss jobba lite var som helst och när som helst. En fördel, kan det tyckas, men baksidan är ju att vi aldrig släpper jobbet.

Vi har just avslutat en predikoserie här i Strömstad om hjärtats förvandling. Världens visaste man sa ju: “Av allt som bör bevaras ska du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.” (Ords 4:23) Vad det handlar om är ju att vara försiktig med vad som släpps in och uppmärksam på vad som kommer ut.

Ägnar du dig mer åt bilen, heminredningen och facebookstatusar än ditt eget hjärta?

Författare

Kommentera