Johannesevangeliet

Bild

Känns verkligen spännande att ge sig på en predikoserie nu på söndag som varar Gud-vet-hur-länge. Ja, Gud vet, men inte jag. Jag har aldrig predikat mig igenom en hel bibelbok innan, men nu har jag tänkt göra det. Och att ge sig i kast med det mest djuplodande och fantastiska som har skrivits – Johannesevangeliet – känns lite svindlande faktiskt. Men det kan ju inte bli så mycket annat än härligt, välsignat och roligt. Johannesevangeliet är en speciell bok i Bibeln. Den sticker ut en hel del och avviker från Matteus, Markus och Lukas i sin stil och i sitt fokus. Evangeliet har liknats vid en örn som har fågelperspektivet. Johannes har liksom ett evighetsperspektiv på tillvaron när han tar sig an att skriva berättelsen om Jesus. Historiska, kulturella och politiska situationer nämns i förbifarten, men är synnerligen sekundära. Det odelade fokus är på Jesus, mannen som var Gud.

Hur ställer du dig till Jesus av Nasaret? Det faller verkligen platt till marken med en neutral hållning. En man som menar att han är Gud bör man verkligen inte ignorera. Antingen bör man bekämpa honom så mycket man kan, eftersom man tror att han är en lögnare. Eller så måste livet förändras genom att man faller ner och gör honom till Herre.

Författare

Kommentera