Dop

2013-12-08 11.59.42Vi hade glädjefest i söndags.Själv hade jag ledig helg men kunde inte hålla mig i från Västkustkyrkans gudstjänst eftersom det vankades dop. Willy hade bett om att få bli döpt någon vecka tidigare efter att han varit med på vårt språkcafé några månader och sedan börjat att komma på gudstjänsterna. ”Varför döpa en vuxen?”, undrar någon. ”Varför en hel bassäng?”, undrar en annan.

Den enkla förklaringen är att det mest liknar hur Bibeln beskriver dopet. I Apostlagärningarna (som är berättelsen om kyrkans födelse och första expansiva tid) döps människor alltid som en respons på att man tagit till sig evangeliet om Jesus. Man tror och vill följa Jesus. Första steget i denna efterföljelse är dopets offentliga deklaration. Det är inte helt främmande från att jämföra med en vigselakt. Kärleken till den andre (Jesus) har börjat gro, men det är först genom dopet som det hela blir ”på riktigt”. Här bekänner jag inför den synliga och osynliga verkligheten att Jesus är min Herre och att jag vill följa honom.

Det är alltså viktigt att dopet är en handling av den enskilde, en bekräftelse av dennes tro. Vi menar alltså att det inte är dopet som behöver konfirmeras (som i Svenska kyrkan), utan att dopet är en konfirmation av den enskildes tro. Men det är inte bara vi som handlar i dopet. Vi tror också att Gud aktivt gör något i den personens liv som låter döpa sig. Bibeln gör klart att löften om Guds helige Ande är relaterade till dopet (Apostlagärningarna 2:39 och 19:2-6).

Någon kan också undra över varför inte jag (Gustaf), som är pastor, döpte Willy. Varför lät jag Arlette göra det? Svaret är enkelt. Att döpa någon är inte förbehållet en präst, utan varje lärjunge till Jesus kan döpa. Paulus gör en poäng till församlingen i Korint av att han inte har döpt många av dem, eftersom han inte vill att de ska vara knutna till honom. Jag vill se en döparrörelse i Västkustkyrkan där alla aktiva medlemmar som är med och ledsagar sina vänner fram till en tro på Jesus Kristus får vara med och döpa dem också.

Är du nyfiken på dopet? Kanske är du troende och vill bli en mer aktiv sådan. Du kan klicka här för att läsa mer om dopets innebörd. Sedan kan du alltid ta kontakt med någon du känner i Västkustkyrkan. Vi är här för att hjälpa dig att få en gemenskap med Jesus och leva för honom.

/Gustaf

Författare

Kommentera